האם גמלת סיעוד היא אחידה לכולם או מותאמת אישית ?

אנשים המתכוונים לפנות לביטוח הלאומי לצורך קבלת גמלת סיעוד מתלבטים בשאלה – באיזו מידה ניתנת תשומת לב למצב האישי שלהם? עבורם נכתבה כתבה זו, המסבירה את החישוב המדורג של גמלת הסיעוד ואת האפשרויות השונות למימושה, בהתאם למצבו של הפרט, צרכיו האישיים ואורח חייו.

מה זה "גמלת סיעוד"?

גמלת סיעוד היא סוג של עזרה ותמיכה מטעם המדינה לאנשים בגיל פנסיה שהגיעו למצב סיעודי. תמיכה זו כוללת מכסת שעות טיפול שבועיות, שאת חלקן ניתן להמיר בכסף או בשרותי עזר נוספים. במידה והאדם הסיעודי מעסיק עובד זר, הוא יכול לקבל את מלוא גמלת הסיעוד בכסף.

מי זכאי לקבל גמלת סיעוד?

הקריטריונים לקבלת גמלת סיעוד הם אלה:

1. אזרח מדינת ישראל.

2. לאחר גיל פרישה, העומד כיום על 67 לגברים ו-62 לנשים.

3. מי שהכנסותיו בפועל, מכל המקורות הכספיים, אינן עולות על תקרה מסויימת הנקבעת מעת לעת. אם ההכנסות עולות על התקרה, עדיין קיימת אפשרות לגמלת סיעוד חלקית.

4. המבקש תלוי בזולת במידה רבה בביצוע פעולות יומיומיות בסיסיות, כמו למשל אכילה ושתיה, רחצה, התניידות וכדומה. כאשר נקבע שאדם הוא תשוש נפש, או לחילופין אינו מסוגל לבצע בכוחות עצמו לפחות שלוש מתוך שש פעולות בסיסיות הוא מוגדר כסיעודי, והגדרה זו הכרחית לצורך קבלת גמלת סיעוד.

5. האדם שוכן בביתו או במסגרת דיור מוגן, וכן במוסד סיעודי בתנאים מסויימים, כאשר רוב עלות המגורים מושתת עליו. זאת, בשונה ממאושפזים במחלקות סיעודיות, שרוב אחזקתם מוטלת על המדינה, אשר אינם זכאים לגמלת סיעוד.

6. למבקש גמלת הסיעוד לא ניתנת תמיכה ממשלתית אחרת, כמו גמלה בגין מחלות קשות או גמלה ממשרד הבטחון.

איך מחושבת גמלת הסיעוד?

כאן נכנס הממד של התאמת הסיוע לחומרת המצב הסיעודי ולמצב האישי של המבקש. בעת הגשת תביעה לגמלת סיעוד, נדרש המבקש לפרט באופן מלא את מצבו הרפואי, מגבלותיו ומידת הזדקקותו לזולת, וכן לצרף מסמכים רפואיים המאמתים זאת. בהתאם לכך נקבע לו ניקוד, שנע בין 2.5 נקודות למקרים הקלים ביותר, ועד ל-9.5 נקודות למקרים הקשים ביותר. בהתאם לניקוד נקבעת למבקש רמת גמלת הסיעוד שהוא זכאי לה.

רמות גמלת הסיעוד

כאמור, גמלת הסיעוד ניתנת בהתאם למידת ההשגחה והטיפול הנדרשת לאדם הסיעודי. מדובר על סולם בן שש רמות גמלת סיעוד, שכל אחת מהן מספקת תמיכה גבוהה יותר, הן בשעות טיפול, הן בשירותי עזר והן בגמול כספי.

גמלת סיעוד רמה 1 (2.5-3 נקודות) : הרמה המינימלית הנדרשת, ומקנה 5.5 יחידות שרות שבועיות. ניתן לקבל אותן כשעות טיפול או כתמורה כספית ו/או שרותי עזר כמו שרותי כביסה, מוצרי ספיגה, לחצן מצוקה וביקורים במרכז יום.

גמלת סיעוד רמה 2 (3.5-4.5 נקודות): מקנה 10 שעות טיפול שבועיות, מתוכן ניתן להמיר 4 לכסף ו/או שירותים סיעודיים.

גמלת סיעוד רמה 3 (5-6 נקודות): 17 שעות טיפול שבועיות / 14 בהעסקת עובד זר, עם אפשרות המרה ל 4-6 שעות מתוכן לכסף ו/או שרותים סיעודיים. (המרת 6 יחידות באישור עובד סוציאלי).

גמלת סיעוד רמה 4 (6.5-7.5 נקודות): 21 שעות טיפול שבועיות / 18 בהעסקת עובד זר, עם אפשרות המרה של 4-7 שעות טיפול. (המרת 7 יחידות באישור עובד סוציאלי).

גמלת סיעוד רמה 5 (8-9 נקודות): 26 יחידות טיפול / 21 בהעסקת עובד זר, עם אפשרות המרה ל 4-9 שעות טיפול. (המרת 9 יחידות באישור עובד סוציאלי).

גמלת סיעוד רמה 6 (9.5-10.5 נקודות): השלב הגבוה ביותר מבין רמות גמלת הסיעוד, הניתן לאנשים ברמת תלות מקסימלית. מקנה 30 שעות טיפול שבועיות, מתוכן ניתן להמיר עד 10 שעות באישור עובד סוציאלי.

מה היה לנו עד עכשיו?
טרנדים

מאמרים פופולריים אחרונים

שיווק דיגיטלי בצפון
פוסט זה בבלוג מתעמק בהיבטים והאתגרים הייחודיים של השיווק הדיגיטלי...
אתגרים נפוצים בהליכי גירושין
ניווט במים הסוערים של הליכי גירושין יכול להיות משימה לא...
להב ביד, אומץ בלב: מסע אל תוך עולם...
סכין קומנדו. שם קצר, אך טעון בעוצמה, בהיסטוריה ובמורשת. יותר...
5 דרכים לבחור חברה לאיתור נזילות
בחירה בחברת איתור נזילות עשויה להיראות כמו משימה מרתיעה, אבל...
מאמר מקצועי על סכין מורה ולכלים לגילוף בעץ
מאמר זה בוחן את החשיבות והתכונות של סכין מתכת ככלי...
מתחברים לטבע במושבי המועצה האזורית גלבוע
המועצה האזורית גלבוע, הממוקמת במחוז הצפון בישראל, ידועה במחויבותה לחיבור...
השכרת ציוד לאירועים – כיצד לבחור את פתרונות...
בחירת פתרונות החימום הנכונים לאירועים יכולה להיות משימה לא פשוטה,...
לוחית רישוי לקורקינט – כל ...
לוחית רישוי לקורקינט עתידה להפוך לחלק בלתי נפרד מהנוף הישראלי...